پاسخ به شبهه آیه 24 سوره نسا
در یک شبهه که به آیه 24 سوره نسا وارد می شود نوشته می شود که در قرآن تصاحب زنان شوهر دار تایید شده است حال به برسی دقیق آیات 23 و 24 نسا می پردازیم :
حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهَاتُکُمْ وَبَنَاتُکُمْ وَأَخَوَاتُکُمْ وَعَمَّاتُکُمْ وَخَالاَتُکُمْ وَبَنَاتُ الأَخِ وَبَنَاتُ الأُخْتِ وَأُمَّهَاتُکُمُ اللاَّتِی أَرْضَعْنَکُمْ وَأَخَوَاتُکُم مِّنَ الرَّضَاعَةِ وَأُمَّهَاتُ نِسَآئِکُمْ وَرَبَائِبُکُمُ اللاَّتِی فِی حُجُورِکُم مِّن نِّسَآئِکُمُ اللاَّتِی دَخَلْتُم بِهِنَّ فَإِن لَّمْ تَکُونُواْ دَخَلْتُم بِهِنَّ فَلاَ جُنَاحَ عَلَیْکُمْ وَحَلاَئِلُ أَبْنَائِکُمُ الَّذِینَ مِنْ أَصْلاَبِکُمْ وَأَن تَجْمَعُواْ بَیْنَ الأُخْتَیْنِ إَلاَّ مَا قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللّهَ کَانَ غَفُورًا رَّحِیمًا ﴿۲۳﴾
[نکاح] مادرانتان و دخترانتان و خواهرانتان و عمههایتان و خالههایتان و دختران برادرتان و دختران خواهرتان و مادران [دایگانى] که شما را شیر دادهاند و خواهران رضاعىتان و مادران زنانتان و دختران زنانتان [دختر اندرهایى] که در دامان [تربیت و] نگهدارى شما هستند -در صورتى که از زنانى باشند که با آنان آمیزش جنسى کردهاید، و اگر آمیزش جنسى نکرده باشید، گناهى بر شما نیستو [عروسان یا] همسران پسرانتان -پسرانى که از صلب خودتان هستندبر شما حرام گردیده است، و [همچنین] جمع بین دو خواهر [در یک زمان]، مگر آنچه در گذشته رخ داده باشد، که خداوند آمرزگار مهربان است
وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ النِّسَاء إِلاَّ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ کِتَابَ اللّهِ عَلَیْکُمْ وَأُحِلَّ لَکُم مَّا وَرَاء ذَلِکُمْ أَن تَبْتَغُواْ بِأَمْوَالِکُم مُّحْصِنِینَ غَیْرَ مُسَافِحِینَ فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَةً وَلاَ جُنَاحَ عَلَیْکُمْ فِیمَا تَرَاضَیْتُم بِهِ مِن بَعْدِ الْفَرِیضَةِ إِنَّ اللّهَ کَانَ عَلِیمًا حَکِیمًا ﴿۲۴﴾
و زنان شوهردار (بر شما حرام است؛) مگر آنها را که مالک شده اید، اینها احکامی است که خداوند بر شما مقرر داشته و زنان دیگر غیر از اینها (که گفته شد) برای شما حلال است، که با اموال خود آنها را اختیار کنید در حالی که پاکدامن باشید و از زنا خودداری نمایید، و زنانی را که متعه میکنید مهر آنها را، واجب است بپردازید و گناهی بر شما نیست نسبت به آنچه با یکدیگر توافق کردهاید بعد از تعیین مهر، خداوند دانا و حکیم است.
در پایان آیه 23 و در آغاز آیه 24 به قید های زمانی اشاره شده است که به زمان های گذشته تا کنون اشاره دارد و ارتباطی با زمان آینده ندارد از قبل از ظهور اسلام برده داری و گرفتن کنیز در تصاحب زنان در میان اعراب رواج داشت و آیه 24 مردان را از زنا با زنان شوهر دار به جز زنانی که تا آن زمان در جنگ ها و ... غصب کرده اند و قبلا تصاحب کرده اند من می کند و در آیه اشاره ای به زمان آینده و زنانی که بعدا مالک خواهید شد نکرده است و شان آن تا زمان نزول آیه بوده است و به زمان های بعدی آن دلالت نمی کند و با توجه به قید های آن به راحتی می توان دریافت که یک حکم بدوی برای اعراب آن دوران از زمان های قبل تا زمان نزول آیه بوده است.
در تاریخ عرب زنانی وجود داشته اند که تا قبل از ظهور اسلام به همراه شوهران خود به میدان جنگ می رفتند و طبیعی بود در صورت شکست شوهرانشان کشته می شدند و زنان به اسارت در می آمدند و با کشته شدن یا اسیر شدن شوهرانشان زنان دیگر دارای شوهری نبوده اند.و ممکن بود شوهران به افراد دیگری فروخته بشوند این حکم بدوی بدون اشاره به آینده تنها بر این رخداد ها دلالت می کند و تاییدی بر برده داری یا تصاحب زنان شوهر دار نیست در غیر این صورت بطور مستقیم دستور می داد که زنان شوهر دار را تصاحب نمایید و از قید گذشته استفاده نمی نمود.
- ۹۳/۰۵/۱۱