اِذا جاء نصر الله و الفتح . . .

حسین ع هم امام زمان خودش بود!

اِذا جاء نصر الله و الفتح . . .

حسین ع هم امام زمان خودش بود!

اِذا جاء نصر الله و الفتح . . .

آقا اجازه ؟!
دل زده ام از تمام شهر
بی تو دلم گرفته از این ازدحام شهر
آقا اجازه ؟!
دست خودم نیست خسته ام
در درس عشق ، من صف آخر نشسته ام
در این کلاس ، عاطفه معنا نمی دهد
اینجا کسی برای تو برپا نمی دهد
آقا اجازه ؟!
بغض گرفته گلویمان
آنقدر رد شدیم که رفت آبرویمان
اللهم عجل لولیک الفرج

سیستم ارتباطی و دفاعی مورچه ها در قرآن

سه شنبه, ۲۱ مرداد ۱۳۹۳، ۰۷:۰۵ ب.ظ

مورچه ها جزو شگفت انگیز ترین مخلوقات خداوند هستند که بصورت اجتماعی زندگی می کنند و دارای زندگی بسیار پیچیده اجتماعی هستند همچنین مورچه ها می توانند از طریق علائم شیمیایی به اسم فرمون با همدیگر در ارتباط باشند.

خانم Wadea Omrany این موضوع را کشف کرده است که وقتی مورچه ها در خطر باشند از طریق علائمی همدیگر را از خطر آگاه می کنند مثلا وقتی مورچه ای از خطر آگاه می شود با استفاده از علائم شیمیایی بنام فرمون همه مورچه هار را از خطر آگاه می کند.این اخطار معمولا از طریق علائم شیمایی انجام می شود و مثلا وقتی لانه مورچه ها مورد حمله قرار می گیرد سایر مورچه ها به وسیله مورچه ای که خطر را احساس کرده است آگاه می شود.

همچنین امروزه مطالعات دانشمندان دانشگاه آریزونا نشان می دهد که مورچه ها موجودات بسیار اجتماعی هستند و تصمیمات بزرگ را دسته جمعی می گیرند.

در سوره نمل آیه 18 به خاصیت مورچه ها اشاره شده است:

حَتَّى إِذَا أَتَوْا عَلَى وَادِی النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَةٌ یَا أَیُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاکِنَکُمْ لَا یَحْطِمَنَّکُمْ سُلَیْمَانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لَا یَشْعُرُونَ﴿۱۸﴾

تا آنگاه که به وادى مورچگان رسیدند مورچه ‏اى [به زبان خویش] گفت اى مورچگان به خانه‏هایتان داخل شوید مبادا سلیمان و سپاهیانش ندیده و ندانسته شما را پایمال کنند (۱۸)

قرآن به خوبی در این آیه به این موضوع اشاره می کند که مورچه ای با زبان خود مورچه ها به سایر مورچه ها اعلام خطر می کند و مورچه ها بطور دسته جمعی از خطر فرار می کنند.

  • بنده خدا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی